Wyszukiwarka:
 




Poprzedni temat «» Następny temat
Lusterka a martwe pole
Autor Wiadomość
bazyliszek14 

Uprawnienia: B, BE, C, CE, KW, KK, pdst. ADR
Pomógł: 1 raz
Wiek: 30
Dołączył: 30 Lis 2013
Posty: 52
Wysłany: 2014-02-25, 22:02   Lusterka a martwe pole

Witam

Notorycznie jadą osobówką patrzyłem jak kierowcy mają ustawione lusterka. Szczególnie interesowało mnie ustawienie tych mniejszych bocznych. 2 miesiące temu miałem okazję zasiąść dosłownie na 10 minut za kierownicę solówki, która miała takie lusterka i zdziwiłem się na to jak są ustawione. Dlaczego kierowcy je ustawiają tak że w połowie lusterka widzą bok ciężarówki? Nie powinny one być skierowane ma martwe pole? Proszę mi wytłumaczyć jak się je powinno ustawić i dlaczego.

PS: Mam nadzieję ze temat założyłem w odpowiednim dziale.
 
     
villa77 


Tym śmigam: MAN TGX
Pracuję w firmie: Transportowej
Uprawnienia: B,B+E,C,C+E,KW,KK,ADR+C,WW
Pomógł: 6 razy
Wiek: 37
Dołączył: 15 Lut 2013
Posty: 199
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2014-02-25, 22:45   

Lusterka w "duzych" zawsze mi sie podobaly, bo dokladnie i wyraznie w nich widac. Ogolnie powinny byc tak ustawione zeby zapewnialy jak najlepsza widocznosc, jednak ja osobiscie spotkalem sie z kilkoma metodami ich ustawiania. Na KW nawet jest takie pytanie odnosnie lusterek. Te mniejsze lusterka to tzw panoramiczne, szerokokatne. Fajna i przydatna opcja. Pozwalaja zobaczyc szersza perspektywe. Co do martwego punktu to w tych modelach europejskich ciezarowek zawsze bedzie ten problem. Nie da sie go wyeliminowac poprzez ustawienie tych lusterek. W Stanach czesciowo poradzili sobie z martwym pktem. Oni maja takie male lustereczka na "dziobach" ciezarowki. Po obu stronach. W nich wlasnie widac ten martwy punkt ktorego nie mozna wylapac w tych standardowych lustrach.

[ Dodano: 2014-02-25, 22:46 ]
Sorry ze bez znakow ale pisze z tel ;-)
 
     
Miś 


Tym śmigam: Renault Premium 460dxi, 2013
Uprawnienia: CE,ADR
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 13 Wrz 2013
Posty: 559
Skąd: UK
Wysłany: 2014-02-25, 22:55   

Ustawienie luster to indywidualna sprawa kierowcy ale ja zawsze ustawiam je ta żeby było częściowo widać auto tak jak zauważyłeś w aucie w którym siedziałeś.
Często w naszej pracy jest tak że przejeżdżasz obok czegoś na dosłownie milimetry.
Cofając robisz to również na milimetry i musisz mieć dobry pogląd na sytuację!
Ruszając ze świateł nie wiesz czy obok Ciebie nie zatrzymał się rowerzysta!
No i co najważniejsze musisz widzieć jak zachowuje się naczepa w trakcie jazdy przy skręcie, poślizgu itd... no i czy najechałeś na krawężnik lub inną przeszkodę...

[ Dodano: 2014-02-25, 22:18 ]
dodam jeszcze, że bardzo ryzykowne jest podpinanie zestawu na ślepo...
 
     
villa77 


Tym śmigam: MAN TGX
Pracuję w firmie: Transportowej
Uprawnienia: B,B+E,C,C+E,KW,KK,ADR+C,WW
Pomógł: 6 razy
Wiek: 37
Dołączył: 15 Lut 2013
Posty: 199
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2014-02-26, 09:28   

Oto przykład jak ja mniej więcej ustawiam:



[ Dodano: 2014-02-26, 10:10 ]
Przykład 1:
Foto 1

Przykład 2: Pytanie z KW:
Foto 2
Ostatnio zmieniony przez mobil1994 2014-02-26, 17:31, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
bazyliszek14 

Uprawnienia: B, BE, C, CE, KW, KK, pdst. ADR
Pomógł: 1 raz
Wiek: 30
Dołączył: 30 Lis 2013
Posty: 52
Wysłany: 2014-02-26, 15:46   

villa77 napisał/a:
Oto przykład jak ja mniej więcej ustawiam:

Obrazek

Oraz podobny przykład z KW:

Obrazek

[ Dodano: 2014-02-26, 09:30 ]
Coś nie zaskoczyło...

[ Dodano: 2014-02-26, 09:31 ]
KW

[ Dodano: 2014-02-26, 09:36 ]
Proszę admina o zrobienie poprawki z moim postem bo straszny kocioł wyszedł :-D

[ Dodano: 2014-02-26, 10:10 ]
Przykład 1:
Foto 1

Przykład 2: Pytanie z KW:
Foto 2


O i ustawiłeś je tak ja jak bym to zrobił. Ale większość kierowców te małe jak to mówicie szerekokątne (nie ważne czy jest ono u góry czy na dole) ustawia je tak że w połowie tego lusterka widzi kabinę kierowcy. Nie mogę tego zrozumieć.

[ Dodano: 2014-02-26, 15:55 ]
Miś napisał/a:
Ustawienie luster to indywidualna sprawa kierowcy ale ja zawsze ustawiam je ta żeby było częściowo widać auto tak jak zauważyłeś w aucie w którym siedziałeś.
Często w naszej pracy jest tak że przejeżdżasz obok czegoś na dosłownie milimetry.
Cofając robisz to również na milimetry i musisz mieć dobry pogląd na sytuację!
Ruszając ze świateł nie wiesz czy obok Ciebie nie zatrzymał się rowerzysta!
No i co najważniejsze musisz widzieć jak zachowuje się naczepa w trakcie jazdy przy skręcie, poślizgu itd... no i czy najechałeś na krawężnik lub inną przeszkodę...

[ Dodano: 2014-02-25, 22:18 ]
dodam jeszcze, że bardzo ryzykowne jest podpinanie zestawu na ślepo...


A rowerzysty nie widać w lusterku krawężnikowym (tym nad drzwiami pasażera)? A takie sprawy jak tor jazdy naczepy widać dobrze w głównych lusterkach. Natomiast jeśli chodzi o manewrowanie i przejeżdżanie obok czegoś na milimetry, wtedy owszem mogę je ustawić bardziej na kabinę ale później z powrotem ustawiam na martwe pole.

Znalazłem nawet filmik w którym gość jeżdżący w Anglii cofa i ma ustawione te małe na martwe pole. Zobaczcie sami: http://www.youtube.com/watch?v=aVi-ktPf_Q- 2:21
 
     
Miś 


Tym śmigam: Renault Premium 460dxi, 2013
Uprawnienia: CE,ADR
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 13 Wrz 2013
Posty: 559
Skąd: UK
Wysłany: 2014-02-26, 17:11   

rób jak uważasz, napisałem, że to jest sprawa indywidualna.
Ja mam mniej więcej ustawione tak jak na zdjęciu widać i nie sądziłem, że chodzi Ci o to że aż do połowy lusterka widać auto. Tak to nie mam ale jednak na zdjęciu widać kawałek auta też.
Wydaje mi się, że tam sam koń jest więc jak podepniesz naczepę to ona wejdzie jeszcze bardziej w lustro.

Co do tego, że tor jazdy naczepy widać w lusterku głównym to się z tobą zgodzę ale jak jedziesz na wprost bądź małym łuku. W warunkach miejskich bardzo często korzystasz z tego lustra z "rybim okiem".
Rowerzystę widać w lusterku nad drzwiami tylko jak stoi dosłownie pod nimi ale jak już jest odrobinę cofnięty to nie widać.

A jak musisz się łamać cofając na dalszą stronę to korzystasz praktycznie tylko z tego małego lusterka bo w dużym widzisz naczepę i nic więcej.

[ Dodano: 2014-02-26, 16:12 ]
a filmik nie działa...
 
     
Andrzej_88 

Uprawnienia: A,B,C,D,E, ADR + cysterny
Pomógł: 6 razy
Wiek: 29
Dołączył: 07 Lis 2012
Posty: 705
Wysłany: 2014-02-26, 19:32   

Uważam, że każdy kierowca powinien ustawiać lusterka przed jazdą samochodem.
 
 
     
villa77 


Tym śmigam: MAN TGX
Pracuję w firmie: Transportowej
Uprawnienia: B,B+E,C,C+E,KW,KK,ADR+C,WW
Pomógł: 6 razy
Wiek: 37
Dołączył: 15 Lut 2013
Posty: 199
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2014-02-26, 22:40   

Dokładnie, każdy ustawia jak mu pasuje. Byle tylko było dobra widoczność. Proste ;-) Nie ma się co doszukiwać filozofii :-P
 
     
Miś 


Tym śmigam: Renault Premium 460dxi, 2013
Uprawnienia: CE,ADR
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 13 Wrz 2013
Posty: 559
Skąd: UK
Wysłany: 2014-02-27, 15:42   

Ja mam mniej więcej tak:



 
     
bazyliszek14 

Uprawnienia: B, BE, C, CE, KW, KK, pdst. ADR
Pomógł: 1 raz
Wiek: 30
Dołączył: 30 Lis 2013
Posty: 52
Wysłany: 2014-02-27, 16:31   

No i masz tak samo jak ja bym ustawił. Filmik nie działa bo połknąłem literkę adresu. Teraz powinno być ok: http://www.youtube.com/watch?v=aVi-ktPf_Qc- 2:21. Podałem oczywiście czas w którym występuje to ustawienie, więc włączając, ustawicie sobie na 2:15. Cały czas próbuję pokazać o co mi chodzi w tych lusterkach ale nie mogę znaleźć zdjęcia. Jeśli go dzisiaj nie znajdę to jutro postaram się zrobić zdjęcie w pracy i wam wstawię.
 
     
wsobol 
Chauffeur

Tym śmigam: Volvo FH12 460KM + silo Feldbinder
Pracuję w firmie: eurobulk.dk
Uprawnienia: B; C; C+E; KW
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 03 Paź 2013
Posty: 407
Skąd: Łódź
Wysłany: 2014-03-02, 13:05   

bazyliszek14 napisał/a:


Ale większość kierowców te małe jak to mówicie szerekokątne (nie ważne czy jest ono u góry czy na dole) ustawia je tak że w połowie tego lusterka widzi kabinę kierowcy. Nie mogę tego zrozumieć.

bazyliszek14, jadąc osobówką i obserwując z dołu ustawienie lusterek w mijanych ciężarówkach masz fałszywy obraz tego co widzi kierowca ciężarówki. Lusterko o którym mówisz fachowo nazywane sferycznym (wycinek powierzchni kuli) zniekształca obraz obojętnie z której strony nie patrzysz, ale powiększa pole w stosunku do płaskiego lustra.
Żeby móc powiedzieć co widzi kierowca w swoim lusterku sferycznym musiałbyś usiąść w jego fotelu i wtedy twierdzić jak ustawia lusterka większość kierowców.
Bez obrazy ale mylisz się w swoim osądzie, bo każde lusterko ustawione na burtę ciężarówki nie spełnia swojej roli. Równie dobrze mogło by go nie być.
Jest tak jak piszą chłopaki - jak wsiadasz do samochodu, obojętnie osobowego, czy ciężarowego, to czyścisz i ustawiasz pod siebie lusterka, a dopiero jedziesz. Jak tego nie zrobisz na egazminie na PJ, to go oblałeś zanim ruszysz.

[ Dodano: 2014-03-02, 13:14 ]
Jako ciekawostkę podaję co wprowadziło Volvo w swoich ciągnikach FH 2013. Niestety jest to dodatkowo płatna opcja, a nie standard:

Układ Wspomagania Zmiany Pasa Ruchu.

Martwe pole po stronie pasażera jest na tyle duże, by ukrył się w nim inny użytkownik drogi. Gdy włączysz kierunkowskaz, Układ Wspomagania Zmiany Pasa Ruchu sprawdza ten obszar za pomocą czujnika radarowego. Jeżeli w martwym polu znajduje się jakiś obiekt, rozlega się sygnał dźwiękowy i błyska lampka ostrzegawcza umieszczona w pobliżu lusterka.

Link
Filmik
 
     
bazyliszek14 

Uprawnienia: B, BE, C, CE, KW, KK, pdst. ADR
Pomógł: 1 raz
Wiek: 30
Dołączył: 30 Lis 2013
Posty: 52
Wysłany: 2014-03-03, 18:18   

wsobol napisał/a:
bazyliszek14 napisał/a:


Ale większość kierowców te małe jak to mówicie szerekokątne (nie ważne czy jest ono u góry czy na dole) ustawia je tak że w połowie tego lusterka widzi kabinę kierowcy. Nie mogę tego zrozumieć.

bazyliszek14, jadąc osobówką i obserwując z dołu ustawienie lusterek w mijanych ciężarówkach masz fałszywy obraz tego co widzi kierowca ciężarówki. Lusterko o którym mówisz fachowo nazywane sferycznym (wycinek powierzchni kuli) zniekształca obraz obojętnie z której strony nie patrzysz, ale powiększa pole w stosunku do płaskiego lustra.
Żeby móc powiedzieć co widzi kierowca w swoim lusterku sferycznym musiałbyś usiąść w jego fotelu i wtedy twierdzić jak ustawia lusterka większość kierowców.
Bez obrazy ale mylisz się w swoim osądzie, bo każde lusterko ustawione na burtę ciężarówki nie spełnia swojej roli. Równie dobrze mogło by go nie być.
Jest tak jak piszą chłopaki - jak wsiadasz do samochodu, obojętnie osobowego, czy ciężarowego, to czyścisz i ustawiasz pod siebie lusterka, a dopiero jedziesz. Jak tego nie zrobisz na egazminie na PJ, to go oblałeś zanim ruszysz.

[ Dodano: 2014-03-02, 13:14 ]
Jako ciekawostkę podaję co wprowadziło Volvo w swoich ciągnikach FH 2013. Niestety jest to dodatkowo płatna opcja, a nie standard:

Układ Wspomagania Zmiany Pasa Ruchu.

Martwe pole po stronie pasażera jest na tyle duże, by ukrył się w nim inny użytkownik drogi. Gdy włączysz kierunkowskaz, Układ Wspomagania Zmiany Pasa Ruchu sprawdza ten obszar za pomocą czujnika radarowego. Jeżeli w martwym polu znajduje się jakiś obiekt, rozlega się sygnał dźwiękowy i błyska lampka ostrzegawcza umieszczona w pobliżu lusterka.

Link
Filmik


Widzę ze nie czytałeś moich wypowiedzi. Siedziałem za kierownicą solówki właśnie po to żeby spojrzeć w te lusterka. A odnoście tego filmu. Kamerzysta siedzi na łóżku ale w pewnym momencie idealnie uchwycił te dolne lusterko kiedy osobówka wyprzedziła zestaw. Takie właśnie ustawienie (z punktu widzenia kierowcy) najczęściej widzę z ciężarówkach jeżdżących w Polsce.
 
     
wsobol 
Chauffeur

Tym śmigam: Volvo FH12 460KM + silo Feldbinder
Pracuję w firmie: eurobulk.dk
Uprawnienia: B; C; C+E; KW
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 03 Paź 2013
Posty: 407
Skąd: Łódź
Wysłany: 2014-03-03, 19:31   

bazyliszek14 napisał/a:


Widzę ze nie czytałeś moich wypowiedzi. Siedziałem za kierownicą solówki właśnie po to żeby spojrzeć w te lusterka.

Owszem, czytałem. Siedzieć siedziałeś, ale czy cofałeś? Czy cofałeś zestawem? Według mnie nie.

bazyliszek14 napisał/a:
A odnoście tego filmu. Kamerzysta siedzi na łóżku ale w pewnym momencie idealnie uchwycił te dolne lusterko kiedy osobówka wyprzedziła zestaw.

Jeśli mówisz o filmie do którego link zamieściłeś, to kierowca-filmowiec siedzi na fotelu kierowcy. Lewą ręką kręci sterem, a prawą trzyma kamerę, dlatego punkt widzenia jest blisko prawych drzwi (film nakręcono zapewne w UK). Sam kierowca jest bliżej środka kabiny i ma troszkę inny widok niż uchwyciła kamera. W minucie 2:20 na którą powołujesz się wyżej, wyraźnie widać, że zestaw jest lekko złamany, co upewnia mnie w przekoaniu, że nigdy nie cofałeś zestawem.
Nie zaobserwowałem, żeby jakaś osobówka wyprzedziła zestaw. Może jednak mówimy o różnych filmach.

bazyliszek14 napisał/a:
Takie właśnie ustawienie (z punktu widzenia kierowcy) najczęściej widzę z ciężarówkach jeżdżących w Polsce.

Ja pierdzielę!. Zatrzymujesz ciężarówki na drodze i wsiadasz do środka, żeby sprawdzić ustawienia lusterek?
 
     
Miś 


Tym śmigam: Renault Premium 460dxi, 2013
Uprawnienia: CE,ADR
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 13 Wrz 2013
Posty: 559
Skąd: UK
Wysłany: 2014-03-03, 20:21   

a już myślałem, że temat został wyczerpany :roll:
 
     
villa77 


Tym śmigam: MAN TGX
Pracuję w firmie: Transportowej
Uprawnienia: B,B+E,C,C+E,KW,KK,ADR+C,WW
Pomógł: 6 razy
Wiek: 37
Dołączył: 15 Lut 2013
Posty: 199
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2014-03-03, 21:18   

Jak to mówi mój znajomy na CB: "nie drapać się koty" :mrgreen:
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Grafika: Shaxo | Wdrożenie: JacobCode.pl
Copyright © 2012 by FastKill.pl
http://www1.picturepush.com/photo/a/9147869/640/9147869.jpg