Wyszukiwarka:
Lusterka a martwe pole |
Autor |
Wiadomość |
bazyliszek14
Uprawnienia: B, BE, C, CE, KW, KK, pdst. ADR
Pomógł: 1 raz Wiek: 30 Dołączył: 30 Lis 2013 Posty: 52
|
Wysłany: 2014-02-25, 22:02 Lusterka a martwe pole
|
|
|
Witam
Notorycznie jadą osobówką patrzyłem jak kierowcy mają ustawione lusterka. Szczególnie interesowało mnie ustawienie tych mniejszych bocznych. 2 miesiące temu miałem okazję zasiąść dosłownie na 10 minut za kierownicę solówki, która miała takie lusterka i zdziwiłem się na to jak są ustawione. Dlaczego kierowcy je ustawiają tak że w połowie lusterka widzą bok ciężarówki? Nie powinny one być skierowane ma martwe pole? Proszę mi wytłumaczyć jak się je powinno ustawić i dlaczego.
PS: Mam nadzieję ze temat założyłem w odpowiednim dziale. |
|
|
|
|
|
villa77
Tym śmigam: MAN TGX
Pracuję w firmie: Transportowej
Uprawnienia: B,B+E,C,C+E,KW,KK,ADR+C,WW
Pomógł: 6 razy Wiek: 37 Dołączył: 15 Lut 2013 Posty: 199 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2014-02-25, 22:45
|
|
|
Lusterka w "duzych" zawsze mi sie podobaly, bo dokladnie i wyraznie w nich widac. Ogolnie powinny byc tak ustawione zeby zapewnialy jak najlepsza widocznosc, jednak ja osobiscie spotkalem sie z kilkoma metodami ich ustawiania. Na KW nawet jest takie pytanie odnosnie lusterek. Te mniejsze lusterka to tzw panoramiczne, szerokokatne. Fajna i przydatna opcja. Pozwalaja zobaczyc szersza perspektywe. Co do martwego punktu to w tych modelach europejskich ciezarowek zawsze bedzie ten problem. Nie da sie go wyeliminowac poprzez ustawienie tych lusterek. W Stanach czesciowo poradzili sobie z martwym pktem. Oni maja takie male lustereczka na "dziobach" ciezarowki. Po obu stronach. W nich wlasnie widac ten martwy punkt ktorego nie mozna wylapac w tych standardowych lustrach.
[ Dodano: 2014-02-25, 22:46 ]
Sorry ze bez znakow ale pisze z tel |
|
|
|
|
Miś
Tym śmigam: Renault Premium 460dxi, 2013
Uprawnienia: CE,ADR
Pomógł: 18 razy Dołączył: 13 Wrz 2013 Posty: 559 Skąd: UK
|
Wysłany: 2014-02-25, 22:55
|
|
|
Ustawienie luster to indywidualna sprawa kierowcy ale ja zawsze ustawiam je ta żeby było częściowo widać auto tak jak zauważyłeś w aucie w którym siedziałeś.
Często w naszej pracy jest tak że przejeżdżasz obok czegoś na dosłownie milimetry.
Cofając robisz to również na milimetry i musisz mieć dobry pogląd na sytuację!
Ruszając ze świateł nie wiesz czy obok Ciebie nie zatrzymał się rowerzysta!
No i co najważniejsze musisz widzieć jak zachowuje się naczepa w trakcie jazdy przy skręcie, poślizgu itd... no i czy najechałeś na krawężnik lub inną przeszkodę...
[ Dodano: 2014-02-25, 22:18 ]
dodam jeszcze, że bardzo ryzykowne jest podpinanie zestawu na ślepo... |
|
|
|
|
villa77
Tym śmigam: MAN TGX
Pracuję w firmie: Transportowej
Uprawnienia: B,B+E,C,C+E,KW,KK,ADR+C,WW
Pomógł: 6 razy Wiek: 37 Dołączył: 15 Lut 2013 Posty: 199 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2014-02-26, 09:28
|
|
|
Oto przykład jak ja mniej więcej ustawiam:
[ Dodano: 2014-02-26, 10:10 ]
Przykład 1:
Foto 1
Przykład 2: Pytanie z KW:
Foto 2 |
Ostatnio zmieniony przez mobil1994 2014-02-26, 17:31, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
|
bazyliszek14
Uprawnienia: B, BE, C, CE, KW, KK, pdst. ADR
Pomógł: 1 raz Wiek: 30 Dołączył: 30 Lis 2013 Posty: 52
|
Wysłany: 2014-02-26, 15:46
|
|
|
villa77 napisał/a: | Oto przykład jak ja mniej więcej ustawiam:
Obrazek
Oraz podobny przykład z KW:
Obrazek
[ Dodano: 2014-02-26, 09:30 ]
Coś nie zaskoczyło...
[ Dodano: 2014-02-26, 09:31 ]
KW
[ Dodano: 2014-02-26, 09:36 ]
Proszę admina o zrobienie poprawki z moim postem bo straszny kocioł wyszedł
[ Dodano: 2014-02-26, 10:10 ]
Przykład 1:
Foto 1
Przykład 2: Pytanie z KW:
Foto 2 |
O i ustawiłeś je tak ja jak bym to zrobił. Ale większość kierowców te małe jak to mówicie szerekokątne (nie ważne czy jest ono u góry czy na dole) ustawia je tak że w połowie tego lusterka widzi kabinę kierowcy. Nie mogę tego zrozumieć.
[ Dodano: 2014-02-26, 15:55 ]
Miś napisał/a: | Ustawienie luster to indywidualna sprawa kierowcy ale ja zawsze ustawiam je ta żeby było częściowo widać auto tak jak zauważyłeś w aucie w którym siedziałeś.
Często w naszej pracy jest tak że przejeżdżasz obok czegoś na dosłownie milimetry.
Cofając robisz to również na milimetry i musisz mieć dobry pogląd na sytuację!
Ruszając ze świateł nie wiesz czy obok Ciebie nie zatrzymał się rowerzysta!
No i co najważniejsze musisz widzieć jak zachowuje się naczepa w trakcie jazdy przy skręcie, poślizgu itd... no i czy najechałeś na krawężnik lub inną przeszkodę...
[ Dodano: 2014-02-25, 22:18 ]
dodam jeszcze, że bardzo ryzykowne jest podpinanie zestawu na ślepo... |
A rowerzysty nie widać w lusterku krawężnikowym (tym nad drzwiami pasażera)? A takie sprawy jak tor jazdy naczepy widać dobrze w głównych lusterkach. Natomiast jeśli chodzi o manewrowanie i przejeżdżanie obok czegoś na milimetry, wtedy owszem mogę je ustawić bardziej na kabinę ale później z powrotem ustawiam na martwe pole.
Znalazłem nawet filmik w którym gość jeżdżący w Anglii cofa i ma ustawione te małe na martwe pole. Zobaczcie sami: http://www.youtube.com/watch?v=aVi-ktPf_Q- 2:21 |
|
|
|
|
Miś
Tym śmigam: Renault Premium 460dxi, 2013
Uprawnienia: CE,ADR
Pomógł: 18 razy Dołączył: 13 Wrz 2013 Posty: 559 Skąd: UK
|
Wysłany: 2014-02-26, 17:11
|
|
|
rób jak uważasz, napisałem, że to jest sprawa indywidualna.
Ja mam mniej więcej ustawione tak jak na zdjęciu widać i nie sądziłem, że chodzi Ci o to że aż do połowy lusterka widać auto. Tak to nie mam ale jednak na zdjęciu widać kawałek auta też.
Wydaje mi się, że tam sam koń jest więc jak podepniesz naczepę to ona wejdzie jeszcze bardziej w lustro.
Co do tego, że tor jazdy naczepy widać w lusterku głównym to się z tobą zgodzę ale jak jedziesz na wprost bądź małym łuku. W warunkach miejskich bardzo często korzystasz z tego lustra z "rybim okiem".
Rowerzystę widać w lusterku nad drzwiami tylko jak stoi dosłownie pod nimi ale jak już jest odrobinę cofnięty to nie widać.
A jak musisz się łamać cofając na dalszą stronę to korzystasz praktycznie tylko z tego małego lusterka bo w dużym widzisz naczepę i nic więcej.
[ Dodano: 2014-02-26, 16:12 ]
a filmik nie działa... |
|
|
|
|
Andrzej_88
Uprawnienia: A,B,C,D,E, ADR + cysterny
Pomógł: 6 razy Wiek: 29 Dołączył: 07 Lis 2012 Posty: 705
|
Wysłany: 2014-02-26, 19:32
|
|
|
Uważam, że każdy kierowca powinien ustawiać lusterka przed jazdą samochodem. |
|
|
|
|
villa77
Tym śmigam: MAN TGX
Pracuję w firmie: Transportowej
Uprawnienia: B,B+E,C,C+E,KW,KK,ADR+C,WW
Pomógł: 6 razy Wiek: 37 Dołączył: 15 Lut 2013 Posty: 199 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2014-02-26, 22:40
|
|
|
Dokładnie, każdy ustawia jak mu pasuje. Byle tylko było dobra widoczność. Proste Nie ma się co doszukiwać filozofii |
|
|
|
|
|
Miś
Tym śmigam: Renault Premium 460dxi, 2013
Uprawnienia: CE,ADR
Pomógł: 18 razy Dołączył: 13 Wrz 2013 Posty: 559 Skąd: UK
|
Wysłany: 2014-02-27, 15:42
|
|
|
Ja mam mniej więcej tak:
|
|
|
|
|
bazyliszek14
Uprawnienia: B, BE, C, CE, KW, KK, pdst. ADR
Pomógł: 1 raz Wiek: 30 Dołączył: 30 Lis 2013 Posty: 52
|
Wysłany: 2014-02-27, 16:31
|
|
|
No i masz tak samo jak ja bym ustawił. Filmik nie działa bo połknąłem literkę adresu. Teraz powinno być ok: http://www.youtube.com/watch?v=aVi-ktPf_Qc- 2:21. Podałem oczywiście czas w którym występuje to ustawienie, więc włączając, ustawicie sobie na 2:15. Cały czas próbuję pokazać o co mi chodzi w tych lusterkach ale nie mogę znaleźć zdjęcia. Jeśli go dzisiaj nie znajdę to jutro postaram się zrobić zdjęcie w pracy i wam wstawię. |
|
|
|
|
wsobol
Chauffeur
Tym śmigam: Volvo FH12 460KM + silo Feldbinder
Pracuję w firmie: eurobulk.dk
Uprawnienia: B; C; C+E; KW
Pomógł: 10 razy Dołączył: 03 Paź 2013 Posty: 407 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2014-03-02, 13:05
|
|
|
bazyliszek14 napisał/a: |
Ale większość kierowców te małe jak to mówicie szerekokątne (nie ważne czy jest ono u góry czy na dole) ustawia je tak że w połowie tego lusterka widzi kabinę kierowcy. Nie mogę tego zrozumieć.
|
bazyliszek14, jadąc osobówką i obserwując z dołu ustawienie lusterek w mijanych ciężarówkach masz fałszywy obraz tego co widzi kierowca ciężarówki. Lusterko o którym mówisz fachowo nazywane sferycznym (wycinek powierzchni kuli) zniekształca obraz obojętnie z której strony nie patrzysz, ale powiększa pole w stosunku do płaskiego lustra.
Żeby móc powiedzieć co widzi kierowca w swoim lusterku sferycznym musiałbyś usiąść w jego fotelu i wtedy twierdzić jak ustawia lusterka większość kierowców.
Bez obrazy ale mylisz się w swoim osądzie, bo każde lusterko ustawione na burtę ciężarówki nie spełnia swojej roli. Równie dobrze mogło by go nie być.
Jest tak jak piszą chłopaki - jak wsiadasz do samochodu, obojętnie osobowego, czy ciężarowego, to czyścisz i ustawiasz pod siebie lusterka, a dopiero jedziesz. Jak tego nie zrobisz na egazminie na PJ, to go oblałeś zanim ruszysz.
[ Dodano: 2014-03-02, 13:14 ]
Jako ciekawostkę podaję co wprowadziło Volvo w swoich ciągnikach FH 2013. Niestety jest to dodatkowo płatna opcja, a nie standard:
Układ Wspomagania Zmiany Pasa Ruchu.
Martwe pole po stronie pasażera jest na tyle duże, by ukrył się w nim inny użytkownik drogi. Gdy włączysz kierunkowskaz, Układ Wspomagania Zmiany Pasa Ruchu sprawdza ten obszar za pomocą czujnika radarowego. Jeżeli w martwym polu znajduje się jakiś obiekt, rozlega się sygnał dźwiękowy i błyska lampka ostrzegawcza umieszczona w pobliżu lusterka.
Link
Filmik |
|
|
|
|
bazyliszek14
Uprawnienia: B, BE, C, CE, KW, KK, pdst. ADR
Pomógł: 1 raz Wiek: 30 Dołączył: 30 Lis 2013 Posty: 52
|
Wysłany: 2014-03-03, 18:18
|
|
|
wsobol napisał/a: | bazyliszek14 napisał/a: |
Ale większość kierowców te małe jak to mówicie szerekokątne (nie ważne czy jest ono u góry czy na dole) ustawia je tak że w połowie tego lusterka widzi kabinę kierowcy. Nie mogę tego zrozumieć.
|
bazyliszek14, jadąc osobówką i obserwując z dołu ustawienie lusterek w mijanych ciężarówkach masz fałszywy obraz tego co widzi kierowca ciężarówki. Lusterko o którym mówisz fachowo nazywane sferycznym (wycinek powierzchni kuli) zniekształca obraz obojętnie z której strony nie patrzysz, ale powiększa pole w stosunku do płaskiego lustra.
Żeby móc powiedzieć co widzi kierowca w swoim lusterku sferycznym musiałbyś usiąść w jego fotelu i wtedy twierdzić jak ustawia lusterka większość kierowców.
Bez obrazy ale mylisz się w swoim osądzie, bo każde lusterko ustawione na burtę ciężarówki nie spełnia swojej roli. Równie dobrze mogło by go nie być.
Jest tak jak piszą chłopaki - jak wsiadasz do samochodu, obojętnie osobowego, czy ciężarowego, to czyścisz i ustawiasz pod siebie lusterka, a dopiero jedziesz. Jak tego nie zrobisz na egazminie na PJ, to go oblałeś zanim ruszysz.
[ Dodano: 2014-03-02, 13:14 ]
Jako ciekawostkę podaję co wprowadziło Volvo w swoich ciągnikach FH 2013. Niestety jest to dodatkowo płatna opcja, a nie standard:
Układ Wspomagania Zmiany Pasa Ruchu.
Martwe pole po stronie pasażera jest na tyle duże, by ukrył się w nim inny użytkownik drogi. Gdy włączysz kierunkowskaz, Układ Wspomagania Zmiany Pasa Ruchu sprawdza ten obszar za pomocą czujnika radarowego. Jeżeli w martwym polu znajduje się jakiś obiekt, rozlega się sygnał dźwiękowy i błyska lampka ostrzegawcza umieszczona w pobliżu lusterka.
Link
Filmik |
Widzę ze nie czytałeś moich wypowiedzi. Siedziałem za kierownicą solówki właśnie po to żeby spojrzeć w te lusterka. A odnoście tego filmu. Kamerzysta siedzi na łóżku ale w pewnym momencie idealnie uchwycił te dolne lusterko kiedy osobówka wyprzedziła zestaw. Takie właśnie ustawienie (z punktu widzenia kierowcy) najczęściej widzę z ciężarówkach jeżdżących w Polsce. |
|
|
|
|
|
wsobol
Chauffeur
Tym śmigam: Volvo FH12 460KM + silo Feldbinder
Pracuję w firmie: eurobulk.dk
Uprawnienia: B; C; C+E; KW
Pomógł: 10 razy Dołączył: 03 Paź 2013 Posty: 407 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2014-03-03, 19:31
|
|
|
bazyliszek14 napisał/a: |
Widzę ze nie czytałeś moich wypowiedzi. Siedziałem za kierownicą solówki właśnie po to żeby spojrzeć w te lusterka. |
Owszem, czytałem. Siedzieć siedziałeś, ale czy cofałeś? Czy cofałeś zestawem? Według mnie nie.
bazyliszek14 napisał/a: | A odnoście tego filmu. Kamerzysta siedzi na łóżku ale w pewnym momencie idealnie uchwycił te dolne lusterko kiedy osobówka wyprzedziła zestaw. |
Jeśli mówisz o filmie do którego link zamieściłeś, to kierowca-filmowiec siedzi na fotelu kierowcy. Lewą ręką kręci sterem, a prawą trzyma kamerę, dlatego punkt widzenia jest blisko prawych drzwi (film nakręcono zapewne w UK). Sam kierowca jest bliżej środka kabiny i ma troszkę inny widok niż uchwyciła kamera. W minucie 2:20 na którą powołujesz się wyżej, wyraźnie widać, że zestaw jest lekko złamany, co upewnia mnie w przekoaniu, że nigdy nie cofałeś zestawem.
Nie zaobserwowałem, żeby jakaś osobówka wyprzedziła zestaw. Może jednak mówimy o różnych filmach.
bazyliszek14 napisał/a: | Takie właśnie ustawienie (z punktu widzenia kierowcy) najczęściej widzę z ciężarówkach jeżdżących w Polsce. |
Ja pierdzielę!. Zatrzymujesz ciężarówki na drodze i wsiadasz do środka, żeby sprawdzić ustawienia lusterek? |
|
|
|
|
Miś
Tym śmigam: Renault Premium 460dxi, 2013
Uprawnienia: CE,ADR
Pomógł: 18 razy Dołączył: 13 Wrz 2013 Posty: 559 Skąd: UK
|
Wysłany: 2014-03-03, 20:21
|
|
|
a już myślałem, że temat został wyczerpany |
|
|
|
|
villa77
Tym śmigam: MAN TGX
Pracuję w firmie: Transportowej
Uprawnienia: B,B+E,C,C+E,KW,KK,ADR+C,WW
Pomógł: 6 razy Wiek: 37 Dołączył: 15 Lut 2013 Posty: 199 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2014-03-03, 21:18
|
|
|
Jak to mówi mój znajomy na CB: "nie drapać się koty" |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
http://www1.picturepush.com/photo/a/9147869/640/9147869.jpg |
|